Hari
ini, kita pe mama’ deng papa da pigi di kiawa dari ada acara keluarga, Kita
sandiri tinggal di rumah sandirian nda tahu ba apa, kita ator rumah lantaran so
sama deng kapal picah. deng putar lagu metal kita ba bersih di rumah kong abis
itu kita langsung pigi di lapangan dari kebetulan kita ta maso di panitia yang
da beking kegiatan. Di situ, tu pertandingan memang dapa lia panas dari so maso
di putaran ka dua jadi, tu persaingan memang dapa rasa skali di ini hari. Satu
kali tu pemain yang di tim satu ba rucipa dia pe lawan kong tu ja ba kase
semangat pa tim yang da ta ruju itu nda trima deng itu kong jadi masalah akhirnya dorang bakalae
kong kebetulan itu pertandingan antar kampong. Tu penonton so jadi kacau
lantaran ada tu ja ba profokator di situ sampe dorang bakalae, akhirnya tu
hangsip-hangsip kase aman dorang kuntua sampe turung tangan da kase aman pa
dorang.
“pantasan
ini Indonesia nda mo berkembang-berkembang, sedangkan reeng Cuma kegiatan
bagini so nda sportif apa lagi di pertandingan besar. Ini ona tu salah satu tu
pejabat-pejabat ja kase tunjung kong sampe depe masyarakat bagini.” Kong,
kebetulan kita pe mama ta maso di salah satu yang ba pegang jabatan di
pemerintah desa, pas di makang malam tadi malam kami baba cirita kong nda tahu
da ta bagimana sampe ta angka cirita mengenai pemerintah kong sampe kita pe
mama bilang kalu pemerintah di daerah sini ada kegiatan for tu pejabat-pejabat
yang sama deng kita pe mama da pegang di desa skarang.
“ehh…
tamber da bilang pa mama samua musti mo pigi di singapur dari so di anggarkan
torang mo kasana.”
“ada
kegiatan apa reeng ma’ dari mo kasana?” kita coba Tanya.”
Kong
kita pe mama’ jaab
“Cuma mo
jalang-jalang yah…. Memang karu torang pe ibu skrang memang pang bae, taat di
agama, rajin pi greja, kong baba bantu karu’ pa masyarakat.”
Kita pe
dengar kitape mama pe model ba cirita itu, di dalam hati pa kita ja rasa
kasiang deng doraang yang so ja kase beking bodok dorang nda tahu ato pura-pura
nda tahu
“ooo
rekey aku kengsya sa kelesi’i?”
Pe klar
pertandingan bola yang nda ta turus itu, kita langsung pulang rumah kong ba uni
televise. nda lama ba uni Lolombulan datang
“nda mo
ibdah reeng ngana?” Lolombulan Tanya.
“haaaa?
Oh iyo, tunggu dang kita mo baganti.”
Di
ibadah ada drama yang dorang kase tunjung mengenai tu Tete Manis pe lahir di
kandang kong ada orang majus ja pi bawa persembahan. Kebetulan kwa da merayakan
natal to jadi, dorang kase tunjung bagitu. Kong langsung dorang maso di jaman
skrang tu natal kata dorang so ja pake di nda butul. Samua tu nda gaga dorang
kase tunjung dari so ada bukti memang so lari jao dari makna natal.
Pas pe
klar ba hotba somo kase persembahan. sementara lagu manyanyi kong ba kore
kamari tu laki-laki da pake jeket kuli, nda talalu tinggi kong pake topi sama
deng baret di pramuka.
“ehhh…
ngana suka mo iko ka bawa? Dari ada rapat for mo beking kegiatan taun baru?”
Dapa
rasa tu da bicara pe suara nda asing pa kitape telinga. Kong kita langsung bale
blakang
“ba apa
di bawa ka’?” ternyata reeng tu da bicara itu Toar kita pe kaka. Dia nda sampe
jawab mo ba apa kong kita langsung pangge pa Lolombulan supaya mo iko deng kami
mo ka bawa. Nda rekeng tiga tu motor king deng karisma so kabawa. Pe sampe di
tampa kami mo ba cirita akang, Lolombulan tu dimuka kong dia lia ada satu
klompok di dalam rumah ja bagate kampion kong kita Tanya pa Toar kalu memang
ini tu tampa mo rapat akang dari di kapala pakita kalu mo rapat ada pimpinan
rapat kong ada ahhh yang penting di kapala pa kita formal. Kong Toar langsung
jawab
“nda
salah tampa torang yah, memang kwa disini torang mo rapat akang”
Kita lia
tu orang-orang disitu memang so ja miring-miring jaba seri kong dapa dengar suara dari dalam “ehh
maso jo so mo mulai torang”
“Morapat
ini ato mo bagate?” di dalam hati pa kita. Yah dorang so pangge kami terpaksa
kami maso lantaran ada kegiatan kata mo beking taun baru, kong om satu bilang
pa kami taun baru dorang mo angka tu budaya so lama da ilang tu Ma’rantong
kata. Kita pe dengar itu kita langsung senang da dengar dari masih ada
orang-orang tua ja peduli deng budaya, apalagi budaya di kampong sandiri. Kong
satu om bacirita depe konsep yang mo
pake di acara kong beking tim kerja dari tu kegiatan itu ada jo dana mo pake.
“kalu
mengenai dana jang tako ada kwa doi nanti kita pe tahu itu” om Ampel bilang.
Baba
cirita-babacirita kong sampe di pengenal kata supaya mo dapa tahu sapa yang da
beking ini kegiatan musti ada kartu pengenal ato kartu panitia, kong om Ampel
langsung bilang “kyapa kwa mo pake-pake baba gitu! Torang ini mo angka tu
budaya kalu mo pake bagitu so modern”
Di dalam
hati pa kita bilang ada jo kiing dia pe butul tu Om Ampel da bilang. Kong kita
bilang “kalu mo beking baju musti pake warna merah dari itu tu identik deng
torang pe minahasa” Lolombulan deng Toar bilang iyo dari budaya minahasa yang
di kenal banya orang warna merah kong itu memang kita da se lambang waraney ato
brani. Pe dengar tu kami da bilang tadi kong om Ampel langsung bilang
“ehhh
warna kuning jo dari itu tu gaga”
Om Ampel
ona’ reeng nda tahu ato baimana kyapa dia suka warna kuning kong dia so stenga
ba paksa musti warna kuning. Kong tu perdebatan warna nda sampe klar kong dorang langsung sambung
deng masalah laeng sampe jam 12 malam tucirita baru klar langsung kita, Toar
deng Lolombulan langsung ba bilang pulang dari so lat kong kebetulan kami pe
arah mo pulang sama. Pe di muka rumah pa kita Toar bilang ada kata dia mo
bilang jadi kami ba singga di muka rumah yang ada pagar beton itu.
“kita so
tahu dorang mo pergunakan torang lantaran torang di bagian budaya torang pe
kerja.” Toar bilang pa kami.
“kita so
curiga dari pertama kali Om Ampel bilang kalu soal dana kata nda perlu tako
nanti kata dia urus. Pa kita pe pikiran so lebe kita curiga lagi tu dia da
bilang mengenai kaeng kata mo pake supaya sragam musti pake warna kuning. Apa
depe sangkut paut minahasa deng kuning? Sedangkan yang seharusnya musti merah”
Lolombulan bilang. Kong kita sambung depe cirita ada depe sama deng Lolombulan
da bilang kita langsung bilang pa Toar deng Lolombulan “sudah jo kase trus dari
mo beking rusak torang pe organisasi kalu mokase trus”
Lolombulan
lagi langsung bilang stuju tu kita pe usulan yang da kase itu kurang mo tunggu
pa Toar dari dia kami pe Tonaas Wangko. Cuma dia bilang “kalu menurut kita
torang jangang mundur. Kalu dorang pergunakan pa torang torang bale pergunakan
pa dorang deng ini acara dorang kase pa torang depe konsep jadi nanti kita ator
kalu mo bagimana yang pasti torang beking ini acara dapa lia torang yang beking
kong sekaligus lagi torang kase kenal pa
dorang torang pe organisasi ini.”
Kita
deng Lolombulan ba pikir sadiki, kong akhirnya kami pikir-pikir ada depe butul
tu Toar da bilang kong Lolombulan langsung sambung “kalu bagitu reeng torang
musti bilang pa tamang-tamang laeng musti pake merah Cuma bukang torang
berpihak pa merah. Merah kita pe maksud merah melambangkan torang ini Minahasa”
nda rekeng tiga kita deng Toar langsung bilang spakat. Pe klar itu kami so mo
pulang tidor. Cuma kita pe pulang rumah kita pe mama deng papa masih da sementara
ba uni, Cuma ta pe papa so sadiki ta goyang alias mabo. Sampe kasana kita
langsung ambe nasi for mo makang lantaran kita pe biasa ja makang kalu so mo
tidor. Trus nda tahu da ta bagimana sampe tu cirita ta sampe di cirita-cirita
lama kong kita Tanya pa papa’ kalu pernah iko ma’ weru nubat kebetulan kita
baru dengar pa Toar da cirita mengenai itu. Itu kata sama deng pesta cuma so
nda ja beking lantaran dorang bilang sesat. Sesat? Kalu kita dengar cirita dari
pa Toar justru sama deng kita pe agama ja beking tu perjamuan Cuma kalu ma’
weru nubat ada depe mistis tu jaba pimpin itu ada ja ba dukung akang Cuma beda
apa deng di kkr kong orang ja kepenuhan kong ja bahasa roh? Di ma’weru nubat
kata jaba dukung tu apo-apo kong jaba pesan tu bagus-bagus kong jaba kase bae
orang depe bukti sampe kata di daerah bitung ja datang ba ubah di situ. Deng
dulu kata tu jaba pegang wentel musti lapas di muka samua kong meja kong tu
pemimpin mo kase berdoa supaya mo bagus-bagus. Kong kalu kata so ada tu ja
mulai ba jahat ato ja pake di nda bagus depe wentel mo ciri di meja yang dorang
da taru akang. Kalu kata ada tu bagitu tu pemimpin mo bacirta akang sampe dia
mo marah lantaran so ja pake di nda bagus.
Kita
dengar lagi kita pe papa’ ba cirita memang sama deng Toar ja bilang kong kita
pe papa’ ki’ing pernah iko ma’weru nubat ja iko deng kita pe kundu kata dulu
deng tamba ki’ing tu jaba pimpin kata dulu satu garis keturunan deng kita deng
dorang Toar.
Dengar
cirita pa Toar deng papa’ ternyata ada yang memang mo kase ilang tu taradisi
bagitu padahal apa tu salah disitu? Skrang kita lia so banya orang ja kurung tu
Tuhan di Kristen ato ja kurung tu Tuhan di dalam greja kong bilang tu hal-hal
sama deng ma’weru nubat sesat kata. Mar skrang kami pe tujuan mo kase kembang
ulang tu ma’weru nubat.
04
Januari 2014
Tidak ada komentar:
Posting Komentar